Muuseumitunnid koolidele
Muuseumitunnid Seljametsa Muuseumis koolilastele
Mis on muuseum? Mis on arhiiv?
Sihtgrupp: 1. – 9. klass
Kestus: 45-60 minutit
Lõiming: ajalugu, eesti keel, kirjandus ning töö-ja kunstiõpetus.
Eesmärk: Tutvustada muuseumit kui mäluasutust ja kuidas museaale säilitada.
Räägime sellest, et muuseumides kogutakse, säilitatakse ja uuritakse ning näidatakse
möödunud aegadest pärit esemeid. Vaatleme ja saame katsuda Seljametsa Muuseumis olevaid esemeid. Tutvustame lühidalt Eesti suuremaid muuseume ja arhiive ning mida seal hoitakse. Tutvume muuseumi arhiivis olevate kirjalike ja esemeliste ajalooallikatega.
Praktiline tegevus: Orienteerumine museaalide vahel koos töölehtedega.
Vana aja kool
Sihtgrupp: 1. -9. klass
Kestus: 60-90 minutit
Lõiming: ajalugu, eesti keel ja kirjandus, kehaline kasvatus.
Eesmärk: Tutvustada mängulisel viisil, kuidas vanasti koolis käidi, õpiti ja vahetundides oldi.
Ülevaade 19.-20. sajandi koolimajade, õppevahendite, õpilaste ja õpetajate muutumisest läbi aja. Milline oli vana aja kool? Tutvume vanaaegsete kooliasjadega. Uurime vanu õpikuid, koolitunnistusi ja õpilaspäevikuid. Tutvume tahvli, krihvli ja sulega. Milliseid aineid ja millistes tingimustes õpiti? Kuidas lapsi karistati ja millist koolivormi vanasti kanti?
Mänguasjad ja mängud
Sihtgrupp: 1.-9.klass
Kestus: 60 minutit
Lõiming: eesti keel ja kirjandus, kunsti- ja tööõpetus.
Eesmärk: 18.-19. sajandi mänguasjad ja mängud.
Kuidas ja millest vanal ajal mänguasju tehti? Võrdleme neid tänapäeva mänguasjadega. Milliseid mänge mängiti? Kus neid mängiti?
Tuli ja tule tulemine
Sihtgrupp: 1. – 9. klass
Kestus: 2 tundi
Lõiming: eesti keel ja inimeseõpetus.
Eesmärk: Tuleohutus ja tule kasutamine.
Soovitatav sügisel ja kevadel, kui maapind on tahenenud. Võib siduda erinevate rahvakalendri tähtpäevadega, kus tehti lõket (nt: jüripäev (tõrvikud), jaanipäev jm).
Ülevaade sellest, kuidas inimene õppis tuld kasutama. Kuidas saadi ja hoiti tuld enne tikkude tarvitusele võttu? Mis valgustas pimedat rehetuba? Pilak ja peerutuli, petrooleumilambi või -laterna süütamine, süte võtmine lõkkest söetangidega ning söetriikrauda panemine.
Eesti Vabariigi riiklik sümboolika
Sihtgrupp: 1. – 9. klass
Kestus: 45 minutit
Lõiming: Ajalugu, eesti keel, kirjandus, inimeseõpetus ja ühiskonnaõpetus.
Eesmärk: Tutvustada oma kandi kodulugu ja selle sümboolikat. Tutvustada Eesti Vabariigi saamislugu ja selle sümboolikat.
Eesti lipp, vapp ja hümn. Maakondade ja linnade vapid. Eesti lipu lugu. Kuidas eestlased said rahvuslipu, selle kujunemine riigilipuks, okupatsioon, laulev revolutsioon, lipuvärvide kasutamine kaasajal. Kodukoha sümbolid
Kuidas leib meie lauale saab?
Sihtgrupp: 1.-9. klass
Kestus: 45 – 60 minutit, koos karaski küpsetamisega ja maitsmisega 1,5 tundi.
Lõiming: eesti keel, kirjandus, kodundus, tööõpetus.
Eesmärk: Tutvustada leivategu ja leiva saamislugu.
Räägime rukkist, rukkileivast ja leiva ajaloost Eestis. Mis on rukkilõikus ja rehepeks? Leivategu talus. Veskid. Tutvume esemetega, mida kasutati leivategemisel. Leivaga seotud kombed. Tutvustame ka teisi teravilju: oder, kaer ja nisu.
Tellimisel sooja karaski küpsetamise õpituba (karask, või ja tee) 4 eurot.
Millised olid meie vanaisade ja vanaemade tarbeesemed?
Sihtgrupp: 1. – 12. kl
Kestus: 45 – 60 minutit
Lõiming: ajalugu, eesti keel, inimeseõpetus, kunsti-ja tööõpetus.
Eesmärk: Tutvustada 18.-19. sajandi tarbeesemeid ja nende käsitlemist.
Meeste ja naiste tööd talus, erinevad tarberiistad. Vaatleme neid esemeid lähemalt, kirjeldame neid, õpime selgeks nende nimetused, leiame vasteid tänapäevaste tarbeesemetega, tutvume mõnede töövõtetega.
Talurahva tööriistad
Sihtgrupp: 1. – 9. klass
Kestus: 45 – 60 minutit
Lõiming: ajalugu, eesti keel, inimeseõpetus, kunsti-ja tööõpetus.
Eesmärk: Tutvustada 18.-19. sajandi tööriistu ning nende kasutamist.
Õpime tundma vanu tööriistu, mida kasutati talus mitmete talutööde tegemisel. Kust saadi tööriistu? Vaatleme neid lähemalt, hoiame käes, kirjeldame, õpime selgeks nende nimetused, nende töötamise põhimõtted, tutvume mõnede töövõtetega (hööveldamine, saagimine).
(Muinas)jutuhommikud kamina ees
Sihtgrupp: 1.-3. kl
Kestus: 60 minutit
Lõiming: eesti keel ja kirjandus.
Eesmärk: Rikastada laste sõnavara (muinas)juttude, muistendite, pajatuste jms vestmise teel. Hoida elusana eesti rahva suulist pärandit.
Eesti rahva riietumistavad läbi aegade
Sihtgrupp: 1.-9. klass
Kestus: 60 minutit
Lõiming: eesti keel, kirjandus, ajalugu, inimeseõpetus, kunsti-ja tööõpetus.
Eesmärk: Mida sisaldab 18.-19. sajandi talupere riidekirst.
Tutvume talurahva riietumistavadega. Millest valmistati töörõivad. Jalanõud. Kuidas sai linast ja lambavillast kangas. Proovime kangastelgedel kududa. Pidulikud rõivad. Rahvarõivad 20. sajandil. Vaatleme muuseumis olevaid rahvariideid, kirjeldame neid.
Rahvakalendri tähtpäevade tähistamine
Sihtgupp: 1.-9. klass
Kestus: 60 minutit
Lõiming: ajalugu, kehaline kasvatus, eesti keel, kirjandus, kunsti-ja tööõpetus, inimeseõpetus.
Eesmärk: Mängulise tegevuse teel tutvustada rahvakalendri tähtpäevi ja nende kombeid.
Vastavalt kokkuleppele saab läbi viia üritusi seoses rahvakalendri tähtpäevadega
(vastlad, lihavõtted, mihklipäev, mardi- ja kadripäev, jõulud).
Muuseum kohvris
Sihtgrupp: 1.-3. klass
Kestus: 60 minutit
Lõiming: kõigi õppeainetega.
Eesmärk: Tuua muuseum õppeasutustesse.
Vastavalt kokkuleppele ja valitud teemale saab komplekteerida teemakohvri ning tulla kohale.
Hind: 5 eurot lapse kohta maakonna lasteasutuses ja 3 eurot lapse kohta Pärnu linna lasteasutuses.
Rahvarõivad ja eestlaste ehted
Sihtgrupp: 1.-9. klass
Kestus: 60 minutit
Lõiming: ajalugu, eesti keel, kirjandus, kunsti-ja tööõpetus.
Eesmärk: 19.-20. sajandi rahvarõivad ja aksessuaarid.
Rahvariided, nende osa eesti kultuuriloos. Tutvume Tori rahvariietega. Millistest osadest koosnes rahvarõivakostüüm? Milliseid ehteid eestlased kandsid? Rahvariiete juurde kuuluvad ehted. Vaatleme neid, kirjeldame. Vöö mustrid.
Pesupäev talus
Sihtgrupp: 1.-9. klass
Kestus: 60 minutit, koos seebi õpitoaga 1,5 -2 tundi.
Lõiming: ajalugu, eesti keel, kodumajandus.
Eesmärk: Tutvume 18.-19. sajandi pesemisvõimalustega ja selleks vajaminevate töövahenditega (pesukurikas, pesupali, pesuküna, pesulaud jne)
Milline oli üks pesupäev talus? Tutvume pesuküna, pesukurikate, vaalikurikate, pesurulli, söetriikraua ja teiste pesupäeval vajaminevate esemetega. Millega pesu pesti? Räägime lehelisega pesemisest. Kuidas vanasti seepi keedeti. Võrdleme pesupesemist enne ja nüüd.
NB! Seebi õpitoa hind (õpilasele 4 eurot) sisaldab ka muuseumipiletit.
Lina meie igapäevaelus
Sihtgrupp: 1.-9. klass
Kestus: 60 minutit
Lõiming: eesti keel, ajalugu, kunsti-ja tööõpetus.
Eesmärk: Tutvustada linataime kasvamist ja teekonda riideesemeks saamisel.
Lina kui vanim tekstiilitaim. Lina kasvatamine, töötlemine ja kasutamine Eestis. Tutvume linatöötlemiseks kasutatud tööriistadega, nende tööpõhimõtetega. Õpime selgeks nende nimetused. Linakiu lõngaks ketramine. Takk ja selle kasutamine. Vaatleme linast valmistatud kangaid ja riideid
Nõukogude-aegne köök
Sihtgrupp: 1. -9. klass
Kestus: 60 minutit
Lõiming: ajalugu, kunsti-ja tööpetus, kodundus.
Eesmärk: Vaatame ja tegutseme nõukogude aja köögiriistadega.
Põgus pilguheit eri ajastute köökidesse, räägime nende funktsioonidest. Lähemalt tutvustame nõukogude-aegse köögi sisustust, millised esemed sinna kuulusid. Võrdleme neid tänaste esemetega, vaatame, millised muutused on toimunud.
Retrovahvlite küpsetamine ja maitsmine 4 eurot lapse kohta.